Proč projekt SunRiver a plavba 2015 ?

12.01.2017

SUN RIVER 35 JE PŘIPRAVENA PRO DALŠÍ VÝZKUM A KOMERČNÍ VYUŽITÍ ...

Úvodem proč vznikl tento projekt:

Voda si mě podmanila už v dětství. První lodičku - Maňáska - jsem si postavil ve dvanácti. Trempoval jsem po našich krásných řekách a intenzivně jsem se také potápěl. Později závodil mnoho let ve třídě 420 a mezi tím složil první námořní zkoušky a začal si užívat krásu moří pod plachtami. Také proto jsem začal s přáteli stavět a kupovat námořní jachty. Mezi tím jsem se stal projektantem vodních elektráren a vodu krotím dosud i v turbinách. Když pak námořní jachta ARABELA po dvaceti dvou letech krásných plaveb zestárla, předělal jsem ji na říční plavbu. Před tím jsem s ní ještě pod plachtami proplul trasu z Roztocku pod Stockholm a Göta kanálem přes Švédsko do Göteborgu a Hamburgu. Díky tomu jsem si zamiloval i vnitrozemskou plavbu. Po kontrole příčné stability jsem udělal horní krytou palubu a ta se plně jako vyhlídková osvědčila. V dalších třinácti letech Arabela proplula mnoho vnitrozemských řek a kanálů EU, tedy i krásné historické úzké kanály s malými plavebními komorami a často i vysokými břehy. Takže z nízké paluby od hladiny mnoho k vidění není. Na takových kanálech je ale i mnoho nízkých mostů a omezení je i výškové. Na těchto plavbách mi ale proti plavbám pod plachtami stále více vadil hluk motorů, pach nafty a výfukových plynů, výměny olejů, shánění pitné vody i pohonných hmot. Také proto se zrodil a upřesňoval plán, jak bude moje budoucí lodička vypadat a jak bude velká.

První zásady byly: materiál sendvičový sklolaminát, max. délka 11m, max. šířka 4m, max. ponor 0,6m, dvě paluby - horní vyhlídková s kormidelnou v přední části a s rychle sklápěcí střechou pro průjezd nízkými mosty, pro transport a s možností plout i po mořích a vždy z důvodů bezpečnosti se dvěma motory a s vlastní úpravnou vody.

V r. 2003 jsem se odstěhoval k vodě na Velké Žernosecké jezero a zde postavil přístav -www.marinalabe.cz nebo www.marinapistany.cz -a v místním statku postupně zázemí pro stavbu a údržbu lodí. Všechny objekty jsem vybavil tepelnými čerpadly, solárními kolektory na ohřev vody a solárními panely pro výrobu elektřiny a později koupil i elektroauto. Po čtyřech letech sledování výtěžnosti těchto systémů jsem m.j. zjistil, že od 1.4. do 30.9. vyrobí solární panely téměř 80% celkové roční energie. Detektivně jsme sledovali, jak stále stoupá účinnost solárů a klesá jejich hmotnost i cena a také, jak rychlý je pokrok v bateriích především pro elektroauta.

Začátek realizace dávného snu:

V r. 2011 bylo konečně jasné, že pohon bude tichý a bez zápachu, tvořený dvěma elektromotory s kotvou nakrátko bez převodovek se střídači frekvence a bateriemi z posledních modelů elektromobilů. Jejich dobíjení solárními panely s možností dobíjet i v přístavech, event. diesel či benzinových generátorem na palubě. S přáteli Davídkem a Reschem jsme začali konstruovat trup s cílem minimálního hydrodynamického odporu a zhotovili i model k testům. Hned po testech jsme zahájili práce na výrobní dokumentaci prototypu. Následovalo doplnění realizačního týmu o další specialisty a špičkové řemeslníky a po nezbytném schválení stavby SPS Praha jsme 22.7.2012 začali se stavbou výrobních forem a prototypu. Ten byl dokončen a spuštěn do vody Žernoseckého jezera 26.7.2014. Do zimy upluto 1460 km a po optimistických testech zdemontován dieselgenerátor. Přes zimu 2014/15 osazen příďový příčný pohon a nové na ČVUT vyvinuté měniče pro vyšší zisk solární energie. Na jaře 2015 upluto dalších 600 km testovacích plaveb a to už jen na solární pohon.

Splnění snu:

Díky optimistickým výsledkům jsem připravil trasu velké testovací plavby prototypu SUNRIVER po EU; konkrétně: Píšťany - Lübeck - Hanover - Antverpy - Brusel - Paříž - Strasburg - Koblenz - Amsterdam - Bremen - Minden - Magdeburg - Píšťany a začal shánět posádku a nezbytné vybavení. Ve výbavě jsou i dvě skládací česká elektrokola, která se skvěle osvědčila pro výlety a nezbytné nákupy.
Od 5.6 do 11.9. 2015 SUN RIVER 35 uplula celkem 4548 km a nebýt havárie francouzského zdvihadla Arzviller před Strasburgem, propluli bychom i celou plánovanou trasu. S prototypem našlapaným technickými novinkami to byl plán plavby odvážný a tomu také odpovídala moje počáteční nervozita. Ta na štěstí postupně opadala a nebýt banální závady 5 dnů před koncem, proběhla by zcela bez závad. To je jistě na prototyp obdivuhodné, ale také logické. Vždyť nový solární pohon tvoří jen stacionární elektrosoučástky pospojované kabely a jediným rotačním elementem je kotva nakrátko ve statoru tichého a malého elektromotoru, uložená na dvou samomazných valivých ložiskách a přes pružnou spojku spojená přímo s propelerem. Oč složitější, těžší, dražší a na údržbu a místo v lodích náročnější je jakýkoli spalovací motor s reverzibilní převodovkou.

Plavba byla překrásná, často i díky počasí náročná, ale bez jediné dramatické situace a na solární lodi se velmi podobá plavbě pod plachtami. Je tichá, bez zápachu, sepětí s přírodou je bezprostřední a pohyby ve vlnách velkých řek i moří se šuměním vody kouzelné. Průběh plavby 2015 byl formou lodních deníků s fotodokumentací publikován na pokračování v časopise "Vodní cesty a plavba" v č. 1/20154/2015 a 1/2016. Šťastný návrat jsme oslavili dobrým žernoseckým vínem v mé Marině Labe v Píšťanech, která patří k nejhezčím a nejvybavenějším přístavům v EU. Navštivte nás a rádi Vám i SUN RIVER 35 ukážeme.

Hodnocení plavby 2015 po EU a bilance:

Celou plavbu jsem chtěl proplout výhradně na solární energii, ale to se úplně nepodařilo. Proč? Na tři měsíce a šest dnů jsem nesehnal stálou posádku. Vystřídalo se posádek pět a místa na střídání měla pevné termíny, které jsem musel respektovat. Nemohl jsem tedy na sluníčko, když nebylo čekat a nezbývalo, než baterie v několika málo případech v přístavech dobít. To ale byla docela ruleta, protože jen málo z nich je vybaveno touto možností. Nejhorší to bylo na Labi při cestě domů, kdy jsme to 3 x zachránili benzinovým přenosným generátorkem o štítkovém výkonu 1,8 kW. Ten jsem koupil jen pod hrozbou prvního parťáka, který se nalodil s podmínkou, že přenosný generátor bude na palubě. Velmi se také osvědčila a plavbu zpříjemnila vlastní úpravna kvalitní pitné vody. Upluli jsme celkem 4548 km a za celou plavbu jsme ze slunce - přesněji ze světla získali celkem 2426 kWh elektrické energie uložené do baterií. K tomu dobíjením z přístavních sítí a benzinového generátorku dalších 258 kWh. Na solární energii jsme tedy upluli téměř 90% plavby. Pro komfort lodě (vaření, výroba pitné vody, vakuová elektrická WC, ohřev TUV, spotřeba čerpadel, svícení, televize, rádia, lednice s mrazákem, chladič nápojů horní paluby a dobíjení dvou elektrokol) jsem odhadl spotřebu na jednoho člena posádky cca 1,5 kWh/den. Komfort tedy spotřeboval cca 477 kWh, takže pro samotnou plavbu zbývalo 2207 kWh. Plavba trvala 98 dnů a z toho 11 dnů bylo věnováno výletům, nákupům a čekání na nové posádky. Plavebních dnů bylo 87, takže denně bylo upluto v průměru 52,3 km. Propluli jsme téměř 15 km tunelů, 254 plaveních komor, 4 vanová zdvihadla o celkové výšce zdvihu 231m, 18 zvedacích mostů a 3 mosty otočné.

Závěr:

Tato testovací plavba ukázala i další možná vylepšení a ta byla v zimě 2015/16 realizovaná. SR má nyní dokonalý PC informační systém v kormidelně, na přídi solární panel na ohřev TUV, příčný pohon zádě a zlepšený účinek kormidla s lepší směrovou stabilitou. Dosavadních více než 7500 testovacích km prokázalo životaschopnost projektu a připravenost pro komerční využití a zahájení sériové výroby, protože jsou hotové všechny potřebné výrobní formy. Firmu na výrobu lodí nemám a s ohledem na věk (79) ji už budovat nebudu. Preferuji tedy prodej licence i výrobních forem zavedenému lodnímu výrobci a pokračovat ve vývoji se skvělým týmem odborníků a řemeslníků, který jsem zorganizoval. Po zkušenostech z plaveb a se zohledněním rychlého pokroku použitých technologií jsme připraveni případnému zájemci zhotovit druhý prototyp za náklady + dohodnutý podíl na vývoj a výzkum. S ČVUT Praha k tomu hledáme i vhodný grant z podpůrných vědeckých fondů.

A když se nikdo nenajde, nevadí. Mám konečně loď svých snů a už se těším na další plavby.

V Píšťanech dne 23.10.2016 

S pozdravem Miroslav Cink - 604241379, miracink@seznam.cz