Plavba z Nancy do Koblenze

10.08.2015

Ta byla uskutečněna od 31.7. do 9.8., tedy do dneška. Celkem bylo upluto 398 vesměs krásných km a propluto 26 plavebních komor. Počasí bylo podstatně lepší, než jsme dosud zažili a Mosela i Saara jsou krásné řeky posety na obou svahových březích vinicemi, malebnými vesnicemi i městy a také zříceninami i zachovalými hrady a zámky. Perlami krásy i archytektury byla postupně města Metz, Saarburg, Cochem a dnes Koblenz. Z Mosely na Saaru jsme si odbočili pro určitý časový náskok z nemožnosti doplout pro poruchu zdvihadla Arzviller do Strasburgu a nelitovali jsme. Překvapilo nás i na ni mnoho vinic, ale i hustota nákladní dopravy až do 5000 tun výtlaku s plavebními komorami shodnými s Moselou, tedy 176 x 12 m. A jako obvykle v těchto zemích nové velké investice. Na Mosele se už staví a připravují, vedle těch uvedených, plavení komory 210 x 12,5 m. Protože ještě všude nejsou, museli jsme často i dosti dlouho čekat na proplavení. Abych vše jen nechválil, tak na všech stpních Mosely jsou i automatické sportovní komory 18 x 3,4m. Jsou krásné, ale ten poměr nepochopím. Kéž by to bylo široké alespoň 5,05m jako pro Pénisché.

Pokud jde o vína, dali jsme přednost vínům moselským návštěvou krásného malého vinařství a jejich sklepa přímo u břehu Mosely s ochutnávkami a nákupem. Cítili jsme se tam podobně dobře, jako ve sklepích moravských a českých a vzorečky denně úspěšně testujeme. No a už se těšíme na rýnské a na cestu do Amstrdamu a o tom bude, doufám už příští lodní dením. Nechci to zakřiknout, ale k dnešnímu dni jsme upluli 2922 km a stále bez poruch a to je u prototypu plného nových technologií pozoruhodné snad i pro skeptiky. S přibývající uplutou vzdáleností přibývá i obdivu a začínají nás kontaktovat i motorové lodě přímo na řece a tak jsme i s paluby na palubu předali několik prospektů a informací. Ještě na francouzské móselské komoře přijel na kole komorník pro prospekt a informace a teprve potom nás proplavil. To je ovšem příjemné, ale dokud nebude první objednávka či zájemce o licensi, nepůjde o úspěch komerční.

I to bych ale přežil. Mám loď svých snů postavenou podle mých celoživotních zkušeností z moří, řek i plavebních kanálů a ta se mi čím dál tím více líbí a plavba s ní mně dělá velké potěšení. Samozřejmně je už seznam vylepšení pro příští sezonu a už se rýsují nové zajímavé lodní trasy po krásné EU.

S pozdravem Mirek Cink