Marina Amsterdam

20.08.2015

Další již devátý lodní deník k mé radosti směřuje již plavbu k domovu. Úsek z Koblenze do Amsterdamu od 11.8. do večera 16.8. byl dlouhý 411 km a moc se nám líbil. Převážně po krásném Rýnu a dále po Pannedrs kanále do Neder Rijn až do Mariny Amsterdam. V cíli jsem napočítal již 3332 km z plánovaných 5000 km a stále bez jediné závady. První čtyři dny bylo i krásné počasí a večerní toulky po přistání v německých městech Bonnu, Düsseldorfu, Weslu a pak v holandských Arnhemu a Wijk bij Duurstede byly kouzelné i když poslední dvě s deštníky. Celý úsek mě znovu ubezpečil o tom, jak rychle se rozvíjí nejtonážnější nákladní i velkokapacitní rekreační plavba. Jsou to nádherné stroje s tonážemi běžně přes 5000 tun a soulodí čtyřech až šesti nákladních van s jedním tlačákem o celkovém výtlaku 20000 tun jsou běžné. Viděli jsme i speciály pro až 600 ks osobních aut ve třech patrech a kontejnerové lodě, které vezou 5000 tun kontejnerů ve čtyřech řadách na výšku a čtyřech na šířku a 11 i více na délku. Nad tím vzadu kraluje hydraulická řídící kabina tlačáku vysunutá nad kontejnery. A pak se najednou objevila konstrukční novinka, krásná nákladní loď s nízkou fixní kabinou na přídi (na zádi má jistě kamery) také na 5 tis. tun. To plavidlo se mi mimořádně líbilo. Uspořádání je jistě levnější a plavba bezpečnější - couváme jen výjimečně. Ještě v Německu jsme si nafotili i nafilmovali zajímavé využití odstavené atomové elektrárny na břehu Rýna. Podnikavci ji změnili na velký lunapark. Byl všední den a bylo plno. Z původní chladící věže trčí stožár a po něm nad věž a zpět vyjíždí mohutný řetízkový kolotoč a ten zastínil mnoho dalších atrakcí.

V závěru této plavby jsme propluli také tři obrovské plavební komory s délkou i přes 300 m a šířkou až 24m. A dnes na plavbě do Amsterdamu jsme zažili a nafilmovali stavbu mostu přes kanál. Stavaři zhotoví břehové pilíře - mostní podpěry a speciální ponton přiveze celý most na hydraulických podpěrách, otočí se o 90° a most položí na hotové břehové podpěry.

Do cíle Mariny Amsterdam jsme upluli ještě asi 8 km po přístavních vodních plochách i s oceánskými obrovskými turistickými loděmi a vše bylo lemováno vesměs unikátní moderní zástavbou. Zítra a v dalších dnech si Amstrdam turisticky vychutnáme a při tom provedu poslední výměnu posádky na cestu domů. Právě zde předpokládám zvýšený zájem o všechny české propagace, které vezu a jako zatím všude očekávám zájem i o SUN RIVER.

Váš Mirek Cink