Chalons-en-Champagne

25.07.2015

Plavbu tohoto týdne jsme zahájili po dni volna věnované s chutí Paříži v sobotu 18.7. Po pěti km po Seine jsem se po letech vrátil na soutok Seine s La Marne a právě na tuto pro mne novou řeku jsme se také proti proudu vydali s cílem doplout až do Strasbourgu. Z tohoto cíle jsme až dosud ukrojili pohých 311 km a proč tak málo, dále vysvětlím. Řeka Marne je splavná od soutoku se Seine celých 176 km a hned za Paříží začnou na obou březích a stráních vinice, které pak naváží na kanále latéral a la Marne do překrásného území Chapagne. Splavná Marne začíná průměrným průtokem 70 m3/s a končí na soutoku se Seine 110m3/s. Na tomto úseku kromně vína a intezivního zemědělství jsou plavební komory široké ještě 11,4 m a dlouhé přes 100 m a kolem je mnoho průmyslu a intezivní nákladní plavba. To se ovšem hodně změní vplutím do prvního kanálu latéral, kde jsou komory široké 5,2 m a postupně se ještě změnší na 5,05 jako na kanále Du Midi a mnoha dalších nádherných historických kanálech Francie i EU.

Takže ubývá i lodí nákladních a když jsou, tak do výtlaku 500 tun. Přesto se i zde stále vyskytují na březích velké podniky, které lodní dopravu využívají. Předkové však neuměli vyšší komory, naž cca 3m a ty se zde doslova rozmnožili. Takže např. Na kanále De la Marne Au Rhin je na 131 km 97 plavebních komor a to my právě absolvujeme. Za tento týden jsme jich propluli 65 a všechny jsou automatické. Některé na dálkové ovladače podobné televizním, jiné na fotobuňky, ty starší na ovládací tyče apod. Faktem je, že to plavbu mimořádně zrychluje. Také musím pochválit zvolené rozměry SR jak na šířku, tak i výšku. Všechny mosty jsou zde vysoké min. 3,6 m a na to nám zatím stačí jen sklápět lampový stěžeň a ne celou střchu se soláry na pohých 2,7m od hladiny. Boční úvazy v těžišti laterálu jsou také k nezaplacení. Po celé této trase jsme mimořádně překvapení velkým zájmem o naši SR i ostatní propagované projekty. Lidé jsou milí a vše vyvrcholilo v městě Chalons-en-Champagne, kde přišla i novinářka a udělala nám další krásnou reklamu. Bylo to včera a už máme na internetu kopii.

Pokud bych se pustil do kritiky těchto překrásných vodních cest, tak je to nedostatečné značení plavebních km a před komorami se většinou nelze bezpečně vyvázat. Dále větve mohutných stromů zasahují často až do plavební dráhy a už od Belgie nás i ve francouzských kanálech zlobí velké množství hustých travin, které nám pravidelně zanášejí propelery. Koupeme a potápíme se tedy častěji, než by se nám chtělo, ale bereme to jako zábavu. No a posledním neduhem této krásné oblasti je stále velmi malé množství přístavů. SR je na štěstí na nich zcela nezávislá vč. výroby kvalitní pitné vody. K dnešku jsme upluli 2379 km a blíží se polovina plánu a můj optimismus se opatrně zvyšuje, protože stále plujeme bez závad.

K km 50 kanálu Marne au Rhin všechny příznivce plavby SR srdečně zdraví Mirek Cink